Akkumulátor csere, milyen és mekkora akkut?
Az elektromos hajók meghajtó akkutelepeit a teljesítmény ill. energia növelése érdekében feszültség sorba kapcsolt egységekből építik fel. A sorosan kapcsolt cellák feszültsége, párhuzamos kapcsolásban a cellák kapacitása adódik össze. Az akkumulátor telepek működésének alapja, hogy a telep celláin az ismétlődő igénybevételkor (kisütéskor) és töltéskor a telep celláinak mindegyikén ugyanaz az (A) áram folyik és ennek révén azonos töltés mennyiségek (Ah) cserélődnek. A telep helyes működése esetén így a cellák egyszerre töltődnek fel illetve merülnek le. A telep összeállításához az üzembehelyezéshez ezért új, azonos kapacitású és töltöttségi állapotú, azonos hőmérsékletű és önkisülésű akkumulátorok szükségesek. Az akkumulátorok teleppé kapcsolásánál az IEC 62485-3:2015 irányelveit kell alkalmazni és leágazást készíteni nem szabad! Az akkutelep összeállítását és üzembe helyezését, és a villamos rendszer időszakos ellenőrzését és karbantartását csak szakképzett és abban jártas személy végezze!
41 comments
Ólom karbon kénsav akkumulátorok
Az ólom-kénsav akkumulátorok új generációjában a hagyományos ötvözött ólom lemezek helyett a negatív akkumulátor elektródák az ALABC új eljárása szerint ólom-karbon (grafit, korom, aktív szén, grafén) kompozitból kerülnek összeszerelésre. Ez az új akkumulátor konstrukció minden elődjénél lényegesen kedvezőbb paramétereket biztosít és komoly alternatívát jelent egyes alkalmazásoknál a jóval drágább lítium alapú akkumulátorokénál. A kötött elektrolitú és szelepvezérlésű (UN2800) alá tartozó gondozásmentes zárt ólom akkumulátorok kifolyásbiztosak és törés vagy felborulás esetén sem kerül kénsav a fedélzetre. Savrétegződés mentesen tárolhatók és megfelelő töltő berendezéssel üzemeltetve teljes élettartamuk alatt tűz- és robbanás veszélytelenek.
Lítium ion akkumulátorok
Használatuk kisebb tömegük miatt a közúton szállított vízijárművekben, magasabb energiasűrűségük révén siklóhajókban lehet előnyösebb. Biztonságos használatuk elektronikus akkumulátor felügyeleti (BMS) rendszer alkalmazásához kötött. Valamennyi változatuk veszélyes árú és minden akkumulátort tesztelni kell és meg kell felelniük az ENSZ Vizsgálatok és kritériumok kézikönyv III. rész 38.3 alszakaszában meghatározott követelményeknek. A lítium-ion (UN3480) cellákat és akkumulátorokat olyan töltött állapotban (SoC) kell szállítani, amely nem haladja meg a névleges kapacitásuk 30%-át. 30%-nál magasabb SoC-értékkel rendelkező cellák és akkumulátorok csak a származási állam és az üzemeltető állam jóváhagyásával szállíthatók, lásd az A331 különleges rendelkezést. Alfajtáik közül biztonságosabbnak az LFP (lítium-vas-foszfát) ill. LNMC technológiájúak tekinthetőek IP66 vagy még magasabb védettségű tokozat, a telep feszültségével megegyező blokk és BMS, valamint legfeljebb néhány (<4) azonos párhuzamos áramkör alkalmazása mellett.